19 Ocak 2015 Pazartesi

Pfalz, Almanya




Pfalz Latince palatium yani saray kelimesinin değişe değişe Almancalaşmış hali. Zamanında Keltlerin yerleştiği bölgeye önce Romalılar, sonra Alamanlar ve Franklar gelmiş. Kutsal Roma-Cermen imparatorluğun'da da bir ayrı bir yönetim bölgesine ait olan coğrafyayı bir dönem Bavyeralılar yönetmiş. Günümüzde Rheinland-Pfalz eyaletinde bulunan Pfalz bölgesi aslında tarihsel olarak Pfalz olarak isimlendirilmiş yerin biraz daha sol kısmında kalıyor. Bunun nedeni de romantik Bavyeralı kral I. Ludwig'in tarihsel isimleri kullanılan halleriyle değiştirme tutkusu olmuş.

Ekim'in başında buraya Triefels kalesini ziyarete ve Neustadt'daki şarap festivalini izlemeye gittim. Kale Pfalz ormanlarının içinde. Sabah erkenden otobüsle yola çıktığımızda etrafta sis vardı ancak ben erken olduğu için sis bulunduğunu ve zamanla açılacağını düşünüyordum. Kaleye yürümeye başladığımızda sis birazcık azalıyor. Ancak ne zaman ki giriş kapısına yöneliyoruz tekrardan bastırıyor. Biz de girişteki baykuşa ilgi göstermeye başlıyoruz.

Kale ya da bir anlamda saray ortaçağdaki orijina halini büyük oranda kaybetmiş. Özellikle Nazi döneminde de bayağı çirkin bir restorasyon geçirmiş. Hitler'in niyeti burayı orataçağ Alman tarihinin ihtişamına örnek bir yer haline getirmekmiş ama planları iyi ki tam tutmamış. Ortaçağ Alman ihtişamı da biraz havada kalacak bir şey her türlü. Kutsal Roma-Cerman imparatorluğunun merkezi bir yönetim şehri olmadığından ihtişamı gömebileceğiniz bir yer de olamış. Bu kale-saray da dönemin krallarının etrafa ben kralım etrfata çok rahatsızlık çıkarmayın yönetimimi tanıyın diye arada ziyaret yaparken gelip konakladığı yerlerden biri esasen. Mevcut haliyle kalede imparatorluğun krallarına ait taç, asa gibi hazinelerin replikaları sergileniyor. Kale en çok Aslan Yürekli Richard'ın III. Haçlı Seferinden dönerken Avusturya Dükü tarafından kalede tutsak edilmesiyle tanınıyor. Kalenin en üstüne çıktığımızda sisten göz gözü görmez duruma geliyor. bir on dakika bekleyince sis dağılmaya başlıyor ama bizim için de ayrılma vakti. Ancak ben ormanlık alanda sis sevdiğim için güzel hislerle iniyorum kale yolundan. Aşağıdaki ormanda da diğerlerini beklerken kestane toplayıp ağaçlara isim çiziktiriyorum. 

                                                 Pfalz ormanlarına kalenin girişinden bakış
                                  Kalenin girişindeki buldozerle bile yerinden edilemeyecek baykuş 


Fotoğraf hevesindeki gençlerin gördüğü tek şey sis sis sis


Sis dağılmaya başlıyor

                                                      Güzel görünüyor ama yedim tatsızdı


Kaleden Neustadt'a şarap üreticilerinin festivalini izlemeye gidiyoruz. Rehber festivali kendiniz de izleyebilirsiniz diye bizi salıveriyor. Ben de otobüsten yeni edindiğim İtalyan arkadaşla festivalden önce yemek yemeye karar veriyorum. Gözümüze kestirdiğimiz bir restoranda güler yüzlü garsona şehrin en geleneksel yemeğini soruyorum ve sipariş ediyorum. Yanına da bir bardak yeni şarap istiyorum. Yemek şaşırtıcı derecede lezzetli ve ucuz. Şarap da buranın gleneksel bardağında geliyor. Daha sonra Türkiye'den bir arkadaşa bardağı gösterdiğimde ee bu bizde de Paşabahçe' de var ki olayı ne diye tuhaf tuhaf bakmıştı. Pfalzlılar geleneksel bardaklarını bizden çalmayacağına göre tasarım benzerliği düz arkadaşım demiştim. Yemeğimizi bitirdiğimizde estival başlamış oluyor. Festival dediğim üreticlerin kostümlerle ve ürünlerle belirlenmiş bir güzergahtan yürümesi. Aslında bir çeşit 23 Nisan müsameresi gibi. Festival alanında da bardaklarda yeni bira satılıyor. Almanya'da böyle festival gibi ayakta içme durumlarında bardağa da para ödeyip içeceğinizi alıyorsunuz bardağı geri verirseniz paranızı veriyorlar. Birçok turist de hatıra olsun diye bardağı vermiyor. Bu arada aklıma Romalı bir yazarın Alman kabileleri hakkında kullandığı tembel sıfatı geliyor. Almanlar götü başı yayayım, verimli çalışmayayım anlamında değil ama bir anlamda tembeller bence. Yaşadığım şehirde dükkanlar erken bir saatte kapanmasına rağmen o saati bile beklemiyorlar. Bir neden çıksın da toplaşalım bira içelim diye etrafı kolluyorlar. Herhangi bir insan topluluğu yatacak olayda yani bunun gibi festival, sıradan semt pazarı durumunda bile bir masada içip muhabbet ediyorlar. Arabanın bulunuş ve gelişimine en çok Almanların katkısı olduğunu da unutmayalım. Adamlar rahatına düşkün. 

Şimdi bira memleketi olan yerde şarap festivali ne alaka diyenler için Pfalz bölgesi en çok Alman şarabının üretildiği yer. Zaten Fransa'ya yakın da bölge. Burada önceden de üzüm yetiştirilse de Romalılar şarap üretimi için burayı zamanında ehlileştirmişler. Weinstrasse denen bölgede uzun yollar halinde ve düzenli üzüm asmaları var.

Neustadt


Geleneksel bardağında yeni şarap

                                                         En bi geleneksel alman yemeği

Kamyonlar kabak taşır. Festivalde.


Beş para ver beş para ver beş para yoksa on para ver

                                                        Weinstrasse'nin asmaları


Festival'den otobüse dönerken festival göstericilerinin halka attığı şeylerden biri önüme düşüyor. Bakıyorum bir bankanın sponsor olduğu market çantasıymış. Yol üstünde elma ağaçlarına gözüm ilişiyor. Dibine biraz elma düşmüş gidip iyisinden iki tane alıyorum çayırların içinden. Silip kurtlu yeri atıp yiyorum çünkü epey lezzetliler. Dalından meyve her daim lezzetlidir. Son durağımız St. Martin'de bir şarapçı. Mekandaki masalar öğrenciler şarapları denesin diye düzenlenmiş. 10 adet şarap seçilmiş. Ben şarap içmeye yeni başladığım için bardağıma konan şarabı görgüsüzce diğerlerinden çabuk bitiriyorum. Çünkü sıkılıyorum. Pembe şaraptan hiç hoşlanmıyorum. En çok beyaz şaraplardan birini seviyorum. Peynir kemirip duruyorum. Yol boyunca sohbet ettiğim İtalyan arkadaşım başka bir arkadaş buluyor ve sırf Almanca patiğini geliştirmek için sıkıcı basit konular konuşuyor. Daha da çok peynir kemiriyorum. Sabah yedide ayrıldığım şehre akşam ona doğru yorgunluktan bitik bir şekilde dönüyorum.

                                                            Peynirler iyiydi.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder